Du har säkert redan upptäckt att ett ämne som går som en röd tråd genom hela utbildningen handlar om kontroll; att hela tiden kontrollera och få verifierat att den utrustning som används är i bra skick och säker att använda. Du som kranförare har ett stort ansvar för att ständigt kontrollera att din kran och den övriga utrustningen är i ett gott skick för en säker användning. Hur engagerad och kunnig kranförare du än är, finns det alltid begränsningar till vad som är rimligt att kunna. Därför har lagstiftarna bestämt att vissa maskiner skall besiktigas i bestämda intervall och uppfylla vissa givna krav. Generellt gäller att besiktningar skall ske genom ett så kallat ackrediterat kontrollorgan. Det är helt enkelt organisation eller företag som är expert på just den aktuella lyftanordningen och som erhållit godkännande av kontrollorganisationen Swedac.
Olika lyftanordningar är en gång skapade för att ha en viss livslängd under en viss typ av arbetsbelastning. För att följa upp den aktuella anordningens funktioner och säkerställa dess säkerhet har lagstiftarna bestämt att det behövs besiktningar med vissa förutbestämda intervall. Ofta
sker besiktningar minst en gång per år men det kan variera. I AFS 2003:6 ”Besiktning av lyftanordningar och andra tekniska anordningar” finns beskrivet vilka förutsättningar som gäller för varje specifik anordning.
För att skärpa kraven på arbetsgivare att se till att lagarna följs infördes under 2014 sanktionsavgifter. Det är ett slags straffavgift om Arbetsmiljöverket skulle finna att arbetsgivaren har slarvat och inte följt aktuella regelverk som till exempel besiktningskraven. Avgifterna har lagts på en hög nivå och kan uppgå till så mycket som 400.000 kr.
“Du som kranförare har ett stort ansvar för att ständigt kontrollera att din kran och den övriga utrustningen är i ett gott skick för en säker användning.”
Du ska så klart vara noga med att följa besiktningskraven, inte för att undvika straffavgift utan för att du som klok kranförare alltid ska hålla en god säkerhetsnivå.
För alla kranar gäller att de ska besiktigas årsvis, inom en period av max 14 månader efter föregående besiktningstillfälle.
Det finns även något som kallas revisionsbesiktning. Det är en typ av besiktning som utförs efter att en anordning har genomgått reparation, ändring eller tillbyggnad. En revisionsbesiktning kan även behöva ske om en anordning har utsatts för onormal påverkan och dess funktion kan misstänkas vara påverkad.
Vid besiktningen görs bedömningar av anordningens många olika delar. Resultatet presenteras i ett dokument som kallas besiktningsprotokoll. Besiktningen kan resultera i tre olika bedömningar, godkänd, godkänd med anmärkning eller underkänd